ŠkolaProjekty

Oborové práce žáků 9.ročníku

Práci posuzuje dvoučlenná komise složená z učitelů. Hodnocení se provádí na základě přečtení práce a ústní obhajoby žáka. Práce vyhovující základním požadavkům budou hodnoceny třemi stupni - vynikající, velmi dobrá, dostačující. Každému žákovi, který splní základní požadavky práce a obhájí ji bude slavnostně předán absolventský certifikát školy.

Časový harmonogram činností ve školním roce:

  • únor – oborový den, výběr oboru a vedoucího práce, výběr tématu práce, vyplnění a odevzdání přihlášky k oborové práci
  • březen až květen - tvorba práce pod vedením vedoucího práce, konzultace ap.
  • konec května - odevzdání práce vedoucímu učiteli
  • začátek června - ústní obhajoby oborové práce, slavnostní vyhlášení výsledků a předání absolventských certifikátů

Požadavky na oborovou práci:

  • dodržet předem daná pravidla (použití šablon, požadavky na grafické zpracování atd.)
  • práce je mezioborová, tj. spojuje poznatky více různých předmětů
  • má obsahovat v úvodu práce anotaci (stručnou charakteristiku práce) a to v českém i cizím jazyce
  • má obsahovat informace minimálně ze tří různých informačních zdrojů (literatura, odborné časopisy, internet, ústní svědectví atd.)
  • každý zdroj informací je co nejpřesněji citován (nestačí např. internet, ale musí být uveden přesný odkaz na příslušnou internetovou stránku ap.)
  • má obsahovat i vlastní názory, vlastní komentáře, hodnotící soudy žáka apod. na dané téma
  • má obsahovat originální výtvarnou část (buď samostatné výtvarné dílo, nebo vlastní grafickou úpravu textu, grafů, je možné vytvořit počítačovou prezentaci)
  • práci je třeba zpracovat na počítači (výjimkou jsou části, kde to není technicky možné, popř. části, kde je zpracování na počítači nevhodné - např. vlastní výtvarná díla)
  • do závěrečné části práce žáka je možno zařadit poděkování vedoucímu učiteli za pomoc a spolupráci při tvorbě práce

Pokyny pro zpracování – „technické“ požadavky:

  • práci zpracujte na počítači a odevzdejte v kroužkové vazbě (kroužkovou vazbu je možno zajistit ve škole )
  • doporučený rozsah práce je min. 8 stran textu formátu A4 - jednostranný tisk, pozor! do rozsahu práce se nezahrnují přední a zadní obálka, úvodní strana, přílohy, obsah práce, seznam použité literatury a dalších zdrojů
  • práci napište ve formátu Times New Roman, velikostí písma 12, pro nadpisy jednotlivých kapitol je možné použít velikost 14, text zarovnejte do bloku
  • každý list práce (kromě obálek a úvodní strany) bude mít v zápatí na levé straně: příjmení autora-téma práce, školní rok a na pravé straně číslo stránky
  • způsob číslování jednotlivých kapitol si zvolte sami
  • velikost okrajů stránky: nahoře-2 cm, dole-3 cm, vlevo-2,5cm a vpravo-2cm
  • jednotný vzhled dodržujte u obálky, vazby práce (přední a zadní desky) a úvodní strany práce - šablony jsou k dispozici na webových stránkách školy
  • práci odevzdejte ve dvojím písemném vyhotovení a v elektronické podobě na cd-romu (jedno písemné vyhotovení zůstává škole, druhé zůstává žákovi), v kopii práce a na cd budou případné výtvarné práce ofoceny nebo naskenovány jako přílohy
  • s dalšími dotazy se obracejte na vedoucího práce

Řazení stran:

Poznámka: tučně vytištěné části je třeba zpracovat jednotně, podle předem připravených šablon, které jsou ke stažení na webu školy www.sszslitvinov.cz

  • přední obálka
  • úvodní strana
  • obsah
  • vlastní práce, POZOR! na první straně bude anotace (stručný popis a charakteristika práce) a to v českém i cizím jazyce !
  • seznam použité literatury a použitých zdrojů
  • přílohy
  • zadní obálka

 

Konzultace žáka a vedoucího práce

Konzultační hodiny jsou dány vzájemnou dohodou žáka a vedoucího práce. Záleží pouze na nich, jaký způsob vzájemných konzultací zvolí a jaký čas jim bude věnován.

Vzory dokumentů - šablony:

  • přihláška k oborové práci (prihlaska.doc)
  • přední obálka (desky1.doc)
  • zadní obálka (desky2.doc)
  • úvodní strana (uvodni.doc)
  • přílohy(prilohy.doc)
  • seznam použité literatury(seznam.doc)

Poznámka: Veškeré dokumenty jsou k dispozici na www stránkách školy www.sszslitvinov.cz

Průběh obhajoby oborové práce:

  • stručné představení žáka a jeho práce vedoucím učitelem
  • představení práce žákem (volba tématu, pojetí a specifikace tématu a jeho zpracování, přiblížení obsahu práce, přiblížení významu práce)
  • otázky „technické“ - žák zná základní otázky předem (doplňující a vysvětlující otázky k práci - např. vysvětlování pojmů, doplnění o data, události, informace, oprava a vysvětlení případných chyb - v této fázi by se ještě nemělo jednat o názory a jejich obhajobu, ale o ověřitelné, jednoznačné, na vědomosti zaměřené otázky)
  • otázky pro diskusi - žák zná základní otázky předem (otázky vycházející z názorů žáka, otázky otevřené, obhajoba vlastních stanovisek a názorů)
  • doplňující otázky (prostor pro přísedícího učitele, pro otázky, se kterými žák není předem seznámen, možnost vést tuto část obhajoby v cizím jazyce - s přihlédnutím k možnostem žáka)
  • komise má 2 členy, vedoucího práce a jednoho přísedícího učitele
  • obhajoby jsou veřejné, za přítomnosti vedení školy, přístupné pro všechny učitele a žáky školy, rodiče
  • žákům obhajujícím oborové práce se doporučuje vystupovat ve společenském oblečení

Hodnocení oborové práce

Práci posuzuje dvoučlenná komise složená z učitelů. Hodnocení se provádí na základě přečtení práce a ústní obhajoby žáka. Práce vyhovující základním požadavkům budou hodnoceny třemi stupni - vynikající, velmi dobrá, dostačující. Každému žákovi, který splní základní požadavky práce a obhájí ji bude slavnostně předán absolventský certifikát školy. Nejlepší práce budou zvlášť odměněny. Kromě tohoto základního hodnocení se bude k výsledkům oborové práce přihlížet v hodnocení některých předmětů – zejména v českém jazyce, informatice  a v cizím jazyce (např. schopnost napsat krátký text v cizím jazyce a dle schopností žáka využití cizího jazyka v mluveném slově při obhajobě), a dále pak v předmětech, které jsou stěžejní vzhledem k zvolenému tématu. Neodevzdáním práce nebo nedodržením stanovených požadavků na oborovou práci může být žák v některém z těchto předmětů (dle zaměření práce)  hodnocen stupněm „nedostatečný" a to na úrovni pololetní, či čtvrtletní písemné práce.

Kritéria při posuzování:

  • věcná správnost
  • obsah vlastních myšlenek
  • spojení více předmětů
  • využití více informačních zdrojů
  • nápaditost a originalita zpracování
  • grafická úprava
  • splnění všech povinných součástí práce
  • přesnost citací
  • gramatická a stylistická úroveň
  • kvalita spolupráce žáka s vedoucím učitelem při tvorbě práce
  • vystupování žáka při obhajobě - kultivovanost, úroveň projevu apod.